Lärandemål
Efter kursens slut ska studenten, med utgångspunkt i det egna ledarskapet, kunna:
- värdera vikten av effektivt samarbete, samt motivera hur det kan främjas inom organisationen och med alla som organisationen samarbetar med, för att effektivt hantera alltmer komplexa arbetsuppgifter
- identifiera sina egna och andras drivkrafter för samarbete och hur den egna personligheten och handlandet påverkar ett effektivt samarbete
- illustrera förutsättningar för hur ett effektivt samarbete kan främjas och hur konkret samarbete kan organiseras och genomföras med och i olika typer av grupper
- tillämpa olika strategier för att kommunicera och bygga relationer så att det främjar effektivt samarbete.
Innehåll
Kursen behandlar vad effektivt samarbete innebär i olika sammanhang och diskuterar även andra liknande begrepp som samordning och samverkan. Utgångspunkten är att starta i ledarens egen drivkraft. Förtroendefullt samarbete diskuteras och dialog som grund för kommunikation berörs. På gruppnivå problematiseras gruppens utveckling och ledarens samarbete med olika grupper. Här övas även feedbackgivande och tagande med syfte att nå effektivitet. Utifrån att samarbete förutsätter relationer sker en fördjupning kring hur relationer egentligen uppstår. På gruppnivå diskuteras hur samarbete kan organiseras och genomföras, speciellt olika mötestekniker. Kursen behandlar också aktivt lyssnande, samt hur ett samarbete bör avslutas. En handlingsplan utarbetas för utveckling av det egna ledarskapet.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen ges endast som uppdragsutbildning.