Kursplan

Audiovisuella studier: Kunskapsproduktion genom gestaltning

Kurskod
ABQ2B2
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Bildproduktion (BPO)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Audiovisuella studier1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2024-06-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-06-20.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och analysera olika kulturella och samhälleliga sammanhang där ljud och bild samverkar
  • kritiskt diskutera teorier och begrepp av relevans för audiovisuell produktion
  • tillämpa kunskap om teorier, begrepp och kulturella och samhälleliga sammanhang i en egen gestaltande audiovisuell produktion.

Innehåll

I kursen introduceras och problematiseras begreppet ”audiovisualitet” utifrån relationen mellan ljud och bild i olika kontexter. Kursen utforskar teoretiska perspektiv från humanistiska, samhällsvetenskapliga, konstnärliga eller tekniska discipliner med audiovisualitet i centrum. Genom introduktion till grundläggande designmetoder används egen audiovisuell gestaltning för att utforska teoretiska begrepp och olika kulturella och samhälleliga sammanhang.

Examinationsformer

  • Individuell hemtentamina
  • Seminarier (online eller på campus)

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Perspektiv på audiovisualitet - 10 hp | U–G
  • Gestaltande kunskapsproduktion: iterativa seminarier - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Kandidatexamen i musik, ljud- och musikproduktion, komposition, bildproduktion, audiovisuell produktion, grafisk design eller lärarexamen med inriktning mot medieproduktion alternativt kandidatexamen tillsammans med dokumenterad kunskap om och erfarenhet av produktionsprocesser och aktuell teknologi inom ljud- och/eller bildområdet.

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.