Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva energipositiva stadsdelars koncept,
- designa, planera och simulera energipositiva stadsdelar,
- utvärdera effekten av energipositiva stadsdelar,
- förklara energipositiva stadsdelar på en för mottagaren lämplig nivå,
- utveckla planer för implementering och replikering av energipositiva stadsdelar,
- diskutera, bemöta och ge konstruktiv kritik för att därmed utveckla kunskapsområdet vidare.
Innehåll
Kursen täcker fyra aspekter av energipositiva stadsdelar. Den första aspekten är definitionen och sammanhanget av energipositiva stadsdelar i olika regioner. Den andra aspekten fokuserar på planerings- och simuleringsverktyg för energipositiva stadsdelar. Denna del innehåller också introduktion av tillgänglig teknik för att utveckla energipositiva stadsdelar. Den tredje aspekten diskuterar konsekvensbedömning och socialt engagemang i energipositiva stadsdelar. Den fjärde aspekten handlar om implementering och replikeringsstrategier för energipositiva stadsdelar mot koldioxidneutrala städer.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgift - 2 hp | U–G
- Seminarium - 1 hp | U–G
Behörighet
- Examen 180 hp i arkitektur, byggteknik, elektroteknik, energiteknik, maskinteknik eller samhällsbyggnadsteknik samt Engelska 6
Övrigt
Kursen ges på engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.