Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat område inom engelskdidaktisk forskning omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsresultat och aktuella forskningsbehov
- självständigt, utifrån en bred insikt i engelskdidaktiskt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, formulera ett syfte med tillhörande forskningsfrågor
- med vetenskapsteoretiska termer diskutera och argumentera för val av metod och teori i relation till det formulerade syftet med den egna studien
- självständigt redogöra för, systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat inom valt forskningsområde utifrån vetenskapsteoretiska såväl som ämnesdidaktiska perspektiv
- självständigt samla, sammanställa och analysera insamlat material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
- skriftligt och muntligt kommunicera, presentera och argumentera på akademisk engelska för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett insiktsfullt och konstruktivt sätt
- självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten samt i form av tydlig konstruktiv respons peka på såväl förtjänster som tillkortakommanden.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, självständigt genomförande av en vetenskaplig studie samt handledning som kan ske individuellt som i grupp. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på modul 3.
Betygsrapportering:
Modul 1:
Forskningsöversikt - 4,5 hp
Modul 2: Teori och
metod - 4,5 hp
Modul 3: Empirisk
studie - 20 hp
Modul 4:
Ventilering av examensarbetet - 1 hp
Förkunskapskrav
- Engelska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp