Kursplan

Examensarbete i engelska för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolan

Kurskod
AEN25J
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Ämnesgrupp
Engelska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2020-03-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-03-12.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning inom ämnet engelska. Vidare förväntas den studerande visa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa väsentligt fördjupade kunskaper om ett avgränsat område inom engelskdidaktisk forskning omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsresultat och aktuella forskningsbehov
  • självständigt, utifrån en fördjupad insikt i engelskdidaktiskt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, formulera ett syfte med tillhörande forskningsfrågor
  • med vetenskapsteoretiska termer diskutera och argumentera för val av metod och teori i relation till det formulerade syftet med den egna studien
  • självständigt och kritiskt redogöra för, systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat inom valt forskningsområde utifrån vetenskapsteoretiska såväl som ämnesdidaktiska perspektiv
  • självständigt samla, sammanställa och kritiskt analysera insamlat material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
  • skriftligt och muntligt kommunicera, presentera och argumentera på god akademisk engelska för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett insiktsfullt och konstruktivt sätt
  • självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten samt i form av tydlig konstruktiv respons peka på såväl förtjänster som tillkortakommanden.

Innehåll

I kursen studeras och problematiseras aktuell engelskdidaktisk forskning utifrån bland annat vetenskapsteoretiska perspektiv. Möjliga problemområden, relevanta för undervisning och lärande i ämnet engelska, diskuteras. Teorier och analysmetoder som används inom det engelskdidaktiska forskningsfältet granskas genom studier av vetenskapliga artiklar. I kursen genomför studenten självständigt ett fördjupningsarbete inom kunskapsområdet engelskdidaktik. Kursens moduler bygger på varandra och de första två modulerna lägger grunden för den empiriska studien. Resultatet presenteras i form av ett självständigt författat examensarbete på engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter och ett skriftligt självständigt arbete i form av en vetenskaplig uppsats, försvar av det egna arbetet samt opponering på medstuderandes arbete.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, självständigt genomförande av en vetenskaplig studie samt handledning som kan ske individuellt som i grupp. All undervisning sker på engelska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på modul 3.

Betygsrapportering:
Modul 1: Forskningsöversikt - 4,5 hp
Modul 2: Teori och metod - 4,5 hp
Modul 3: Empirisk studie - 20 hp
Modul 4: Ventilering av examensarbetet - 1 hp

Förkunskapskrav

  • Engelska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp