Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i en didaktisk frågeställning inom ämnet engelska. Vidare förväntas den studerande visa ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa väsentligt fördjupade kunskaper om ett avgränsat område inom engelskdidaktisk forskning omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsresultat och aktuella forskningsbehov
- självständigt, utifrån en fördjupad insikt i engelskdidaktiskt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, formulera ett syfte med tillhörande forskningsfrågor
- med vetenskapsteoretiska termer diskutera och argumentera för val av metod och teori i relation till det formulerade syftet med den egna studien
- självständigt och kritiskt redogöra för, systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat inom valt forskningsområde utifrån vetenskapsteoretiska såväl som ämnesdidaktiska perspektiv
- självständigt samla, sammanställa och kritiskt analysera insamlat material samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
- skriftligt och muntligt kommunicera, presentera och argumentera på god akademisk engelska för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett insiktsfullt och konstruktivt sätt
- självständigt och kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten samt i form av tydlig konstruktiv respons peka på såväl förtjänster som tillkortakommanden.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på modul 3.
Betygsrapportering:
Modul 1: Forskningsöversikt - 4,5 hp
Modul 2: Teori och metod - 4,5 hp
Modul 3: Empirisk studie - 20 hp
Modul 4: Ventilering av examensarbetet - 1 hp
Förkunskapskrav
- Engelska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Engelska III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp