Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att förbereda studenten för skrivandet av ett litteraturvetenskapligt examensarbete på avancerad nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över och praktiskt tillämpa, skriftligt och muntligt, viktiga aspekter av den litterära forskningsprocessen
- reflektera över följderna av metodologiska och teoretiska perspektiv
- identifiera och reflektera över olika typer av litteraturvetenskapligt skrivande inom litteraturteori och -kritik och även deras argumentativa strategier
- analysera, värdera och problematisera andras vetenskapliga arbete
- på ändamålsenlig, tydlig och korrekt engelska i tal och skrift kommunicera och argumentera för sina egna tolkningar av litterära, litteraturkritiska och teoretiska texter.
Innehåll
Kursen fokuserar på en fördjupande analys och tillämpning av den litterära forskningsprocessen. Kursen inriktar sig särskilt mot den nödvändiga teoretiska och metodologiska förståelsen av hur vetenskapligt arbete produceras. Detta ligger till grund för examensarbetet på avancerad nivå. Kursen fokuserar särskilt på forskningsprocessens tidiga stadier. Dessa inbegriper formuleringen av forskningsfrågor, val av teoretiska och metodologiska perspektiv, såväl som sökning, kritisk granskning och bearbetning av källor. Kursen tränar förmågan att identifiera graden av originalitet i forskning, att redovisa sitt egna pågående arbete och att ge konstruktiv kritik.
Examinationsformer
Examination sker genom fortlöpande bedömning av aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av obligatoriska seminarier. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp i engelska, varav 30 hp i Engelska III inklusive en kurs i litteraturteori
Övrigt
Ersätter EN3014 och EN3065.