Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- problematisera begrepp relaterade till konflikt och kreativitet i relation till litterära och kulturella teorier
- självständigt analysera och tolka ett urval av engelskspråkiga litterära verk som berör konflikt och kreativitet
- på en tydlig och korrekt akademisk engelska framföra och argumentera i tal och skrift för sina egna tolkningar och kritiska bedömningar av litterära såväl som litteraturkritiska och teoretiska texter
- kritiskt reflektera över och ge konstruktiv kritik till andra studenters arbeten genom skriftliga och muntliga diskussioner.
Innehåll
Denna kurs omfattar kritiska studier av ett representativt urval av engelskspråkiga litterära verk som berör konflikt och kreativitet och det inbördes förhållande som finns mellan dessa två till synes disparata, men väsentligen sammankopplade, begrepp. Det specifika urvalet av texter från olika historiska perioder hämtas från olika litterära genrer så som skönlitteratur, poesi och självbiografi/memoarer. Texterna analyseras genom en lins av samtida litterära och kulturella teorier och i dessa litterära manifestationer speglas konflikternas och kreativitetens paradigm. Studenterna förväntas därför både sätta sig in i och kritiskt utvärdera hur de valda litterära texterna manifesterar sitt engagemang i begreppen konflikt och kreativitet i sina politiska, kulturella, miljömässiga, familjära och individuella uttryck.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Självständigt skriven uppsats
- Muntliga redovisningar
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Konflikt och kreativitet i engelskspråkig litteratur - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- 90 hp inom huvudområdet engelska, inklusive 30 hp i Engelska III
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.