Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- systematiskt redogöra för centrala begrepp, metoder och teorier inom allmän vetenskapsteori liksom humanvetenskapernas vetenskapsteori
- diskutera grundläggande problemställningar inom det humanvetenskapliga fältet och reflektera över humanvetenskapernas ställning i ett vidare vetenskapligt sammanhang.
Vidare ska den studerande efter genomgången kurs kunna:
- förhålla sig prövande till teoretiska positioner och empiriska forskningsresultat inom det humanvetenskapliga fältet
- reflektera över och argumentera för ställningstaganden i humanvetenskapliga forskningsfrågor.
Vidare ska den studerande efter genomgången kurs kunna:
- göra relevanta forskningsetiska värderingar med avseende på humanvetenskapliga forskningsfrågor.
Innehåll
Kursen behandlar centrala begrepp, metoder, teorier och
problem inom allmän vetenskapsteori och de humanvetenskapliga disciplinerna i
synnerhet.
Problem som diskuteras inkluderar hur mening uppstår, hur tolkningar kan berättigas, hur vi får kunskap om andra medvetanden, huruvida interkulturell förståelse är överflödig eller omöjlig, hur vi kan göra rättvisa åt individuella och kulturella skillnader, vad mänskliga institutioners tillfällighet inbegriper, om sanning är relativ eller absolut, vilka etiska normer som gäller för forskning, skillnaden mellan naturvetenskap och humanvetenskap.
Problem som diskuteras inkluderar hur mening uppstår, hur tolkningar kan berättigas, hur vi får kunskap om andra medvetanden, huruvida interkulturell förståelse är överflödig eller omöjlig, hur vi kan göra rättvisa åt individuella och kulturella skillnader, vad mänskliga institutioners tillfällighet inbegriper, om sanning är relativ eller absolut, vilka etiska normer som gäller för forskning, skillnaden mellan naturvetenskap och humanvetenskap.
Examinationsformer
Examination sker i form av bedömning av seminariedeltagande, skriftliga inlämningsuppgifter samt mindre skriftligt
arbete i uppsatsform.
Arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och obligatoriska
seminarier. Undervisningsspråk är engelska.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Förkunskapskrav
- Filosofie kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller utbildningsvetenskap samt Engelska 6