Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar såväl sina kunskaper i franska och sin teoretiska medvetenhet inom franskämnets olika delar som förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, analysera och systematisera egna och andras forskningsresultat av betydelse för den kommande yrkesutövningen som ämneslärare i franska.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
- utifrån tidigare forskning formulera en relevant ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa förmåga att utifrån en ämnesdidaktisk problemställning självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och analysera empiriskt material samt egna och andras forskningsresultat
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och handledning samt i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också redovisas som vetenskaplig uppsats i kombination med annan gestaltande form.
Arbetsformer
Kursen ges i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning, individuellt och i grupp. Undervisningen sker på franska och svenska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Franska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Franska II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.