Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för den digitala kontextens betydelse för språkanvändning och kommunikation på sociala medier
- med analytisk förmåga tillämpa och kritiskt närma sig relevanta begrepp och teorier för analys av diskursiva praktiker i franskspråkiga sociala medier
- genomföra en vetenskapligt grundad analys av någon aspekt av franskspråkiga sociala medier
- uttrycka sig på god akademisk franska vid muntliga och skriftliga redovisningar
- diskutera och problematisera de sociala mediernas roll som forum för diskussioner och debatter
- reflektera över sociala mediers betydelse för människors identitetskonstruktion.
Innehåll
Kursen behandlar franskspråkiga sociala medier ur ett diskursanalytiskt perspektiv. Kursen introducerar begrepp och teorier från franskspråkiga teoretiker inom diskursanalys och ger övning i att tillämpa dem på autentiska exempel från den fransktalande världen. Olika typer av sociala medier studeras, såsom bloggar, mikrobloggar, forumdiskussioner och kommentarsfält. Även tekniska aspekter tas upp för att förstå hur det digitala sammanhanget (plattformarnas egenskaper, gränssnittens utformning, möjligheterna till hyperlänkning etc.) påverkar språkanvändningen och kommunikationen i sociala medier. Analysen öppnar för en problematisering av de sociala mediernas roll som arena för diskussioner och debatter i den fransktalande världen, liksom för människors identitetskonstruktion.
Examinationsformer
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande i seminarier
- Muntlig redovisning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Som betygsskala används U-VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Franska: Sociala medier ur ett diskursanalytiskt perspektiv - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- 90 hp inom huvudområdet franska inklusive 30 hp i Franska III
Övrigt
Kursen ges i samarbete med Göteborgs universitet och överlappar kursen Sociala medier i den fransktalande världen, 7,5 hp som ges vid Göteborgs universitet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.