Kursplan

Franska IV: Talad franska; syntax, fonetik och perception

Kurskod
AFR2A8
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Franska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2023-12-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-08.

Mål

Kursens mål är att den studerande utvecklar fördjupade kunskaper om talad franska och dess olika varianter vad gäller uttal, syntax och vokabulär. Kursen syftar också till att den studerande utvecklar kunskaper om svenska franskstuderandes förmåga att uppfatta talad franska.
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och analysera modernt franskt talspråk och dess olika varianter
  • analysera och diskutera den talade franskans syntax, fonetik och fonologi
  • analysera olika genrer av talad franska
  • redogöra för de vanligaste problemen som svenska inlärare av franska har när det gäller perception av talad franska samt beskriva och förklara varför dessa problem uppstår.

Innehåll

Kursen omfattar fördjupade studier i franskt talspråk. I kursen behandlas och analyseras modernt franskt talspråk ur syntaktisk, fonetisk och sociolingvistisk synvinkel. I kursen ingår också varierade övningar i att förstå talad franska samt en genomgång av vanliga svårigheter hos svenska franskstuderande när det gäller att uppfatta och förstå talad franska.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga redovisningar

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Talad franska; syntax, fonetik och perception - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 90 hp inom huvudområdet franska inklusive 30 hp i Franska III

Övrigt

Undervisningsspråket på kursen är franska.

Kursen överlappar tidigare kurskoder FR3014 och FR3006.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.