Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och problematisera ett avgränsat utbildningsvetenskapligt område omfattande forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov inom historieämnet
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån såväl vetenskapsteoretiska som historiedidaktiska perspektiv
- utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter formulera och motivera en relevant utbildningsvetenskaplig eller historiedidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant empiri, teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat historiedidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
I kursen genomför den studerande en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i ett historiedidaktiskt problem. Undersökningen förväntas kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat historiedidaktiskt område.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt i form av en vetenskaplig
uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt
ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en
medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också redovisas
som vetenskaplig uppsats (med tillhörande ventileringsseminarium och
opposition av medstuderandes examensarbete) i kombination med annan
gestaltande form.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier, samt
handledning, individuellt eller i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Historia I med didaktisk inriktning, 30 hp, Historia II med didaktisk inriktning, 30 hp, Historia III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp