Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- utifrån tidigare forskning formulera en relevant och tydligt definierad historievetenskaplig problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- identifiera, reflektera över och förebygga forskningsetiska problem i den egna
studien - kritiskt reflektera över olika källmaterials möjligheter och begränsningar
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån såväl vetenskapsteoretiska som historievetenskapliga perspektiv
- analysera det egna urvalet av källmaterial i en självständig och systematisk studie med relevant teori- och metodanvändning
- diskutera de egna forskningsresultaten i förhållande till resultat i tidigare forskning
- konstruktivt bearbeta den egna texten utifrån de kommentarer som förs fram av opponent och seminarieledare
- bidra till kunskapsutvecklingen inom ett avgränsat historievetenskapligt område
- kritiskt granska och framföra konstruktiv kritik av andra studenters vetenskapliga arbeten.
Innehåll
I kursen genomför den studerande under handledning en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning. Därigenom utvecklas förmågan att bidra till kunskapsutvecklingen inom ett avgränsat historievetenskapligt område. Undersökningens resultat presenteras i stringent uppsatsform. Därtill ingår granskning och värdering av eget och andras vetenskapliga arbeten samt formulering, framförande och hantering av konstruktiva kritik i samband med arbetsprocessen och vid ventilering av eget och andras examensarbeten.
Examinationsformer
- Examensarbete
- Aktivt deltagande vid seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Examensarbete, magisterexamen i historia - 15 hp | U–VG
Behörighet
- Kandidatexamen 180 hp med huvudområde historia 90 hp samt 15 hp i historia på avancerad nivå inklusive kursen Historievetenskapens teori och metod 7,5 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webbkamera
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.