Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- kritiskt diskutera interkulturella perspektiv på den litteraturvetenskapliga forskningsprocessen
- utvärdera och i detalj kritiskt granska teori och metod i tidigare forskning inom ett avgränsat litteraturvetenskapligt område
- självständigt söka och sammanställa en heltäckande litteraturöversikt för detta område
- skriva en detaljerad och nyanserad forskningsplan för ett genomförbart projekt inom området
- tillämpa gängse konventioner inom litteraturvetenskap för dokumentation och citering
- konstruktivt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten.
Innehåll
I kursen utvecklar den studerande ett teoretiskt och metodologiskt ramverk med relevans för ett avgränsat forskningsprojekt inom interkulturella litteraturstudier. Detta redovisas som en del av en forskningsplan för det framtida examensarbetet och ger därvid fördjupad övning i akademiskt skrivande.
Examinationsformer
Kursen examineras genom bedömningen av den studerandes aktiva deltagande i kursens seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av obligatoriska seminarier. Undervisningsspråket är engelska.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Förkunskapskrav
- 60 hp på avancerad nivå, varav 30 hp inom huvudområdet Interkulturella litteraturstudier