Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för fördjupade metod- och teorikunskaper och insikter i aktuella forskningsfrågor inom området interkulturella litteraturstudier
- integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar
- utifrån en problemställning, självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera relevant information
- inom givna tidsramar genomföra en självständig litteraturvetenskaplig studie med högt vetenskapligt värde, forskningsanknytning, tydlig metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på kvalificerade textanalyser
- med hög språklig kommunikationsförmåga, skriftligt såväl som muntligt presentera och argumentera för egna resultat liksom för den kunskap och argumentation som ligger till grund för dessa slutsatser
- kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten, genom att ge konstruktiv respons.
Innehåll
I kursen genomförs en självständig litteraturvetenskaplig studie inom ett avgränsat problemområde med relevans för interkulturella perspektiv. Studien presenteras i form av en vetenskaplig uppsats. Den skrivs på engelska och ska ha ett omfång på omkring 30 000 ord. Under kursens gång ges den studerande också tillfälle att presentera detta arbete vid ett högre forskningsseminarium.
Examinationsformer
Kursen examineras skriftligt, genom färdigställandet av en vetenskaplig uppsats, och muntligt, genom ventilering av den egna uppsatsen och opposition på en av de andra studenternas uppsatser.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av seminarier och obligatorisk handledning. Undervisningsspråket är engelska.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Förkunskapskrav
- 90 hp på avancerad nivå, varav 30 hp inom huvudområdet Interkulturella litteraturstudier