Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera grundläggande begrepp, begreppsramar och bredare sammanhang för interkulturell kommunikation
- analysera och diskutera exempel på tvärkulturella konflikter i olika situationer (och tillämpa dem specifikt men inte begränsat till fall som gäller Japan)
- identifiera hinder för effektiv interkulturell kommunikation
- visa interkulturell känslighet när det gäller tro, värderingar och normer
- problematisera begreppet interkulturell kompetens.
Innehåll
Kursen fokuserar på fundamentala, konceptuella och praktiska dimensioner av interkulturell kommunikation i vardagen, inkluderande sociala, affärs- och mediedrivna sammanhang. Olika exempel på sociala interaktioner i mångkulturella miljöer, särskilt med fokus på en japansk kontext, analyseras och diskuteras för att utveckla den studerandes intellektuella värdering av kulturella skillnader och känslighet vid interkulturella interaktioner.
Examinationsformer
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, en avslutande uppsats och en muntlig presentation av den avslutande uppsatsen.
Arbetsformer
Kursen ges på engelska och japanska. Undervisningen sker i form av obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Betygsrapportering:
Modul 1: Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter (10 hp)
Modul 2: Uppsats (5 hp)
Förkunskapskrav
- 90 hp inom huvudområdet japanska, inklusive en av kurserna Japanska IV: Kulturantropologi, 15 hp eller Japanska IV: Introduktion till lingvistik, 15 hp