Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för fördjupade metod- och teorikunskaper och insikter i aktuella forskningsfrågor inom området interkulturella litteraturstudier
- integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar
- utifrån en problemställning, självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera relevant information
- inom givna tidsramar genomföra en självständig litteraturvetenskaplig studie med högt vetenskapligt värde, forskningsanknytning, tydlig metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på kvalificerade textanalyser
- med hög språklig kommunikationsförmåga, skriftligt såväl som muntligt presentera och argumentera för egna resultat liksom för den kunskap och argumentation som ligger till grund för dessa slutsatser
- kritiskt analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att ge konstruktiv respons.
Innehåll
I kursen genomförs en självständigt författad litteraturvetenskaplig studie inom ett avgränsat problemområde med relevans för interkulturella perspektiv. Studien presenteras i form av ett vetenskaplig examensarbete som diskuteras vid ett ventileringsseminarium. Det skrivs på engelska och ska ha en omfattning på omkring 30 000 ord. Under kursens gång ges den studerande också tillfälle att presentera detta arbete vid ett högre forskningsseminarium.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i handledning
- Självständigt författat examensarbete
- Opponering på medstuderandes examensarbete
- Försvar av det egna examensarbetet
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Examensarbete - 30 hp | A–F
Behörighet
- Kandidatexamen i språk eller litteraturvetenskap om minst 180 hp. 90 hp på avancerad nivå, varav 30 hp inom huvudområdet Interkulturella litteraturstudier.
Övrigt
Undervisningsspråket vid seminarierna är engelska. Handledningen sker på engelska.
Kursen överlappar tidigare kurskod AJP27C.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.