Kursplan

Japanska: Översättningens praktik

Kurskod
AJP2AG
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Japanska (JAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Interkulturella litteraturstudier1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2024-04-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-04-26.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt diskutera några av de viktigaste översättningsteorierna
  • analysera olika stilar av japanska språket
  • visa fördjupad förmåga att använda olika översättningstekniker
  • analysera olika aspekter av det japanska språkregistret och narrativ
  • utvärdera en översättnings kvalitet.

Innehåll

I kursen behandlas både teoretiska aspekter av översättningsvetenskapen och översättningens praktik, med större tonvikt lagd på praktiken. I den teoretiska delen studeras några av de viktigaste teorierna och forskningsmetoderna inom översättningsvetenskapen. I den praktiska delen översätter studenterna mindre avsnitt ur dokument hämtade från olika genrer, i huvudsak från japanska till engelska. Utöver de kommentarer som ges av läraren, övar sig studenterna i att diskutera sina egna och andras översättningar och lär sig på så vis ett kritiskt förhållningssätt i samarbete med varandra.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig hemtentamen
  • Skriftlig onlinetentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarier och skriftliga uppgifter - 11 hp | A–F
  • Skriftliga tentamina - 4 hp | A–F

Behörighet

  • Japanska IV: Introduktion till översättning, 15 hp

Övrigt

Kursen utgör en fortsättning på kursen Japanska IV: Introduktion till översättning.

Kursen överlappar tidigare kurskod AJP27X samt kursen Japanska V: Översättningens praktik, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.