Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i någon didaktisk frågeställning i ämnet kinesiska. Studenten förväntas vidare kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat kinesiskdidaktiskt område.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- systematiskt redogöra för ett avgränsat kinesiskdidaktiskt område, omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
- utifrån en kinesiskdidaktisk frågeställning självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och analysera tidigare forskning
- utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter formulera en kinesiskdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- designa ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- självständigt utarbeta samt muntligt och skriftligt presentera en systematisk litteraturstudie inom ett avgränsat kinesiskdidaktiskt område
- motivera val av teorier, forskningsdesigner och metoder för en vetenskaplig undersökning
- visa medvetenhet om etiska aspekter avseende forsknings- och utvecklingsarbete.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydligt forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv kritik, peka ut styrkor och svagheter
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat kinesiskdidaktiskt område med betydelse för yrkesutövningen
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och forskningsetiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska frågor i vetenskaplig forskning.
Innehåll
Kursen består av två delkurser om vardera 15 hp som tillsammans utgör ett självständigt arbete om 30 hp inom ramen för kinesiska eller kinesiskdidaktiska studier.
Delkurser
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i form av en systematisk litteraturstudie skriven på svenska, muntlig presentation och försvar, samt opposition på en annan studerandes arbete.
Delkurs 2 examineras i form av en vetenskaplig uppsats skriven på svenska som presenteras och försvaras vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på delkurs 2.
Betygsrapportering:
Delkurs 1: Examensarbete, del 1 - 15 hp (U-G)
Delkurs 2: Examensarbete, del 2 - 15 hp (U-VG)
Förkunskapskrav
- Kinesiska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Kinesiska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Kinesiska III med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.