Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper i att undervisa kinesisk grammatik samt kinesiskt uttal och ordförråd
- självständigt genomföra undervisningsrelaterade aktiviteter såsom bedömning, förberedelse, planering, genomförande och utvärdering
- visa fördjupad förståelse för lärarrollen i kinesiska som främmande språk
- kritiskt utvärdera praktikerfarenheterna i relation till den framtida yrkesrollen.
Innehåll
Kursen består av en praktikperiod där den studerande integrerar sina akademiska kunskaper i ämnet kinesiska i en arbetsförberedande miljö. I kursen ingår att självständigt genomföra pedagogiska moment såsom bedömning, förberedelse, planering, utförande och utvärdering. Kursinnehållet kan ge den studerande inspiration inför kommande examensarbete.
Examinationsformer
- Genomförande av undervisningsrelaterade moment
- Skriftliga och muntliga reflektioner
- Skriftlig rapport
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Praktiska moment, skriftliga och muntliga reflektioner, skriftlig rapport - 15 hp | U–G
Behörighet
- Examen om minst 180 hp
Övrigt
Denna kurs överlappar kurserna Kinesiska: Praktiktermin för undervisning i högre utbildning, 30 hp och Kinesiska: Praktik för undervisning i högre utbildning, 15 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.