Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera och värdera vetenskaps- och kunskapsteorier samt evidensbegreppet
- identifiera områden, söka litteratur och formulera frågeställningar relevanta för forskning inom fysioterapi
- analysera och kritiskt granska studier genomförda utifrån såväl kvantitativ som kvalitativ metod
- tillämpa grundläggande färdigheter för design av studier, datagenerering och analys i kvalitativ och kvantitativ forskning
- presentera och tillämpa begrepp, modeller och teorier relevanta för fysioterapi
- presentera och argumentera för vald design hos ett tänkt forskningsprojekt inom fysioterapi samt analysera och värdera projektets etiska aspekter och dess koppling till hållbar utveckling
- identifiera hinder och underlättande faktorer för implementering av nya arbetssätt i klinisk verksamhet samt presentera och tillämpa modeller för implementering i ett tänkt projekt.
Innehåll
I kursen ingår vetenskaps- och kunskapsteorier,
evidensbegreppet, bibliotekskunskap, modeller för implementering av nya
arbetssätt, vetenskapliga metoder för datagenerering och analys, tillämpning av analysmetoder samt utformning av en egen projektplan. I
kursen ingår även att granska vetenskapliga
studier samt andra studenters projektplaner utifrån
begrepp som validitet, reliabilitet, trovärdighet, generaliserbarhet och överförbarhet samt aspekter relaterat till etik och hållbarhet.
Examinationsformer
Skriftlig salstentamen, skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Arbetsformer
Föreläsningar, workshops, obligatoriska seminarier, studieuppgifter och författande av projektplaner.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- SEM 1, Seminarium: Vetenskaps- och kunskapsteorier, evidens, 1,5 hp
- SEM 2, Seminarium: Formulering av syfte och frågeställningar, 1,5 hp
- SEM 3, Seminarium: Artikelgranskning, 2 hp
- SEM 4, Seminarium: Projektplan för implementering, 2,5 hp
- TEN 1, Skriftlig salstentamen, 1,5 hp
- PM 1, Muntlig och skriftlig redovisning av projektplan för examensarbete i fysioterapi, 6 hp
Ersättningsuppgift
tillämpas vid utebliven närvaro från obligatoriskt moment. Efter muntligt PM
seminarium (PM 1) lämnar granskande lärare skriftlig återkoppling till
studenten. Därefter har studenten 5 arbetsdagar på sig att lämna in
komplettering, varefter betyg sätts. För slutbetyget godkänt (G) på hel kurs
krävs att alla momenten bedömts med resultatet godkänt (G). En student har rätt
till maximalt fem examinationstillfällen av PM 1.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen i fysioterapi eller fysioterapeutexamen om minst 180 hp
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram i fysioterapi, 60 högskolepoäng. Kursen motsvarar AMC23X.