Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- ingående beskriva centrala långsiktiga anpassningar i organ och vävnader som följer av regelbunden fysisk aktivitet, med betydelse för att främja hälsa och förebygga sjukdom
- beskriva samband mellan fysisk aktivitet och hälsa vid en vald diagnos eller sjukdomsgrupp genom att självständigt konstruera frågeställning, genomföra systematisk litteratursökning, kritiskt granska vetenskaplig litteratur samt sammanställa, analysera och diskutera fynden utifrån frågeställning, genomförande och klinisk relevans
- jämföra och kritiskt diskutera olika mät- och utvärderingsmetoder för fysisk aktivitetsnivå och fysisk prestationsförmåga, utifrån aspekter som tillämpbarhet i forskning och klinik samt validitet och reliabilitet
- utifrån vetenskaplig evidens beskriva hur fysisk träning kan utformas beroende på de fysiologiska anpassningar som eftersträvas, och diskutera hur träningen kan anpassas till individen med beaktande av faktorer som hälsotillstånd, ålder och kön
- praktiskt tillämpa olika typer av rörelseövningar och diskutera anpassningar i utförande utifrån syfte och individuella förutsättningar
- med stöd i vetenskaplig litteratur och egen erfarenhet reflektera kring den roll fysioterapi och fysisk aktivitet kan ha, idag och i framtiden, för att nå nationella och globala mål inom folkhälsa och hållbar utveckling
- med stöd i relevant teoribildning identifiera hinder och underlättande faktorer för implementering av nya arbetssätt i klinisk verksamhet samt presentera och motivera tillämpbara modeller för implementering i ett tänkt projekt.
Innehåll
Under kursen studeras sambanden mellan fysisk aktivitet och hälsa. Såväl kardiovaskulära, metabola, hormonella, immunologiska, neuronala som muskuloskeletala effekter av regelbunden fysisk aktivitet studeras, samt vilka konsekvenser för både fysisk och psykisk hälsa dessa kan ha. Centralt i kursen är också fördjupade och breddade kunskaper om mät- och utvärderingsmetoder liksom om att nyttja olika träningsmetoder utifrån individuella syften och förutsättningar samt modeller för implementering av nya arbetssätt. Strategier för att främja fysisk aktivitet och motverka stillasittande livsstilar, på både individ- och samhällsnivå samt dess betydelse för hållbar utveckling, berörs under kursen. Beroende på studentens val av fördjupningsområde kommer en specifik diagnos eller sjukdomsgrupp att studeras mer i detalj, och här läggs stor vikt vid att finna och värdera aktuell forskning som tillför relevant kunskap inom området.
Examinationsformer
- Skriftligt individuellt fördjupningsarbete
- Skriftliga individuella inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande vid seminarier, genomförs gruppvis, bedöms inviduellt
- Praktiska övningar, genomförs gruppvis, bedöms individuellt
Arbetsformer
Se kurshandboken.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:- Skriftlig inlämningsuppgift, individuell fördjupning (7,5 hp)
- Seminarium, mätmetoder (1 hp)
- Seminarium, presentation av projektplan för implementering (2,5 hp)
- Seminarium, levnadsvanor, hälsa och miljö (1 hp)
- Seminarium, presentation fördjupningsarbete (1 hp)
- Praktiska uppgifter, tester och mätmetoder (1 hp)
- Praktiska uppgifter, träningsmetoder (1 hp)
Förkunskapskrav
- 150 hp på grundnivå, varav minst 60 hp inom huvudområdet fysioterapi eller idrotts- och hälsovetenskap inklusive minst 15 hp anatomi och fysiologi
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram i fysioterapi. Kursen överlappar AMC22B.