Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera och värdera vetenskaps- och kunskapsteorier samt evidensbegreppet
- identifiera forskningsområden, söka litteratur och formulera frågeställningar relevanta för forskning inom fysioterapi
- analysera och kritiskt granska studier genomförda utifrån såväl kvantitativ som kvalitativ metod liksom sammanställningar av sådana studier
- tillämpa grundläggande färdigheter för design av studier, datagenerering och analys i kvalitativ och kvantitativ forskning
- presentera och tillämpa begrepp, modeller och teorier relevanta för fysioterapi
- presentera och argumentera för vald design hos ett tänkt forskningsprojekt inom fysioterapi samt analysera och värdera projektets etiska aspekter och dess koppling till hållbar utveckling.
Innehåll
I kursen ingår vetenskaps- och kunskapsteorier, evidensbegreppet, bibliotekskunskap, vetenskapliga metoder för datagenerering och analys, tillämpning av analysmetoder samt utformning av en egen projektplan. I kursen ingår även att granska vetenskapliga studier samt andra studenters projektplaner utifrån begrepp som validitet, reliabilitet, trovärdighet, generaliserbarhet och överförbarhet samt aspekter relaterat till etik och hållbarhet.
Examinationsformer
- Skriftlig tentamen
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Modul 1: Evidensbaserat arbetssätt - 7,5 hp | U–G
- Modul 2: Forskningsmetodik - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Kandidatexamen i fysioterapi eller fysioterapeutexamen om minst 180 hp
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram i fysioterapi, 60 högskolepoäng.
Ersättningsuppgift tillämpas vid utebliven närvaro från obligatoriskt moment. Till stöd för arbetet med projektplanen tillhandahålls handledning under det aktuella kurstillfället och enligt de förutsättningar som anges i kurshandboken. Efter muntlig redovisning av projektplan lämnar granskande lärare skriftlig återkoppling till studenten. Därefter har studenten 5 arbetsdagar på sig att lämna in komplettering, varefter betyg sätts. En student har rätt till maximalt fem examinationstillfällen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.