Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
Moment 1, 4 högskolepoäng
- med utgångspunkt i tidigare forskning identifiera ett väl avgränsat matematikdidaktiskt problemområde samt formulera ett syfte för del 1 av det egna självständiga arbetet av relevans för yrkesutövningen
- sammanfatta det matematikdidaktiska forskningsläget inom det valda problemområdet som utgångspunkt för en egen systematisk litteraturstudie av betydelse för undervisning och lärande i matematik i grundskolans årskurs 7-9.
Moment 2, 11 högskolepoäng
- med utgångspunkt i syfte och medföljande forskningsfrågor genomföra en systematisk litteratursökning som resulterar i ett ändamålsenligt urval av tidigare matematikdidaktisk forskning
- kritiskt granska och analysera ett urval av tidigare matematikdidaktiska forskningsstudier samt reflektera över betydelsen av forskningsmetod för studiernas kunskapsbidrag
- kritiskt och självständigt reflektera över egna resultat i förhållande till tidigare forskning
- med utgångspunkt i studiens resultat och slutsatser identifiera och beskriva ett för delkurs 2 och för yrkesutövningen relevant problemområde
- visa kunskap om god forskningssed och forskningsetik
- skriftligt presentera den egna systematiska litteraturstudien på ett ändamålsenligt sätt
- kritiskt granska en medstuderandes arbete samt försvara det egna arbetet genom oppositionsförfarande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- med utgångspunkt i resultaten från den systematiska litteraturstudien i delkurs 1 identifiera ett väl avgränsat matematikdidaktiskt problemområde samt formulera tillhörande syfte och forskningsfrågor för en egen empirisk studie
- sammanfatta det matematikdidaktiska forskningsläget inom det för delkurs 2 valda problemområdet och därmed visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- utifrån syfte och frågeställningar argumentera för såväl val av teoretisk utgångspunkt som val av vetenskapliga metoder för insamling av material och analys
- visa förmåga att självständigt och med relevant teorianvändning analysera och systematisera egenhändigt insamlat empiriskt material och utifrån genomförd analys formulera resultat i form av en akademisk uppsats
- visa förmåga att kritiskt och självständigt reflektera över egna resultat i förhållande till tidigare forskning och utvecklingen av det matematikdidaktiska ämnesområdet
- tillämpa god forskningssed och god forskningsetik
- med utgångspunkt i studiens resultat, diskussion och slutsatser identifiera och beskriva matematikdidaktiska implikationer för lärares praktik i grundskolans årskurs 7-9
- analysera, diskutera och värdera det egna och andras vetenskapliga arbeten genom att peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Innehåll
Delkurser
I delkursen genomför den studerande den första delen av ett självständigt examensarbete i form av en systematisk litteraturstudie baserad på matematikdidaktisk forskning inom ett väl avgränsat problemområde. Arbetet innebär att den studerande söker, värderar, bearbetar och presenterar vetenskaplig litteratur. Den studerande ska visa förståelse för den vetenskapliga processens delar samt tillämpa dessa från problemformulering till slutsats. Delkursen avslutas med att den studerande försvarar första delen av sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes arbete.
Med utgångspunkt i delkurs 1 genomför den studerande ett självständigt examensarbete grundat i en empirisk undersökning inom ett väl avgränsat problemområde. Arbetet innebär att den studerande med utgångspunkt i syfte och frågeställning/ar samlar in och analyserar empiriskt material genom användning av relevant metod och teori. Resultatet av analysen diskuteras mot bakgrund av tidigare forskning. Den studerande fördjupar sig i den vetenskapliga processens delar samt tillämpar dessa från problemformulering till slutsats. Kursen avslutas med att den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes arbete.
Examinationsformer
I delkurs 2 sker examination skriftligt genom färdigställande av ett examensarbete i form av en empirisk studie och muntligt genom försvar av det egna arbetet och opposition på en medstuderandes arbete.
Arbetsformer
grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För väl godkänt på kursen krävs betyget VG i båda delkurserna.
Delkurs 1
- Problemområde, syfte, sökord, 4 hp, U - G
- Systematisk litteraturstudie, 11 hp, U - VG
Delkurs 2
- Examensarbete, 15 hp, U - VG
Förkunskapskrav
- Matematik I med didaktisk inriktning, 30 hp, Matematik II med didaktisk inriktning, 30 hp samt Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare, 7,5 hp