Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att studenten skall utveckla förståelse för vad som förhindrar rationellt och datadrivet beslutsfattande och uppnåelsen av gemensamma mål. Vidare att studenten utvecklar praktisk färdighet att bemöta dessa hinder. Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- bedöma investeringsalternativ där databrist, osäkerhet och olika värdeskalor föreligger
- göra avvägningar mellan inhämtande visavi nyttjande av data i en beslutssituation
- reflektera kring sin ledarstil och sin förmåga att kommunicera och återkoppla i en arbetsgrupp
- tillämpa mekanismdesign för att nå gruppgemensamma mål
- visa professionellt omdöme i valet av datainhämtningsstrategier för ett givet datadrivet beslutsproblem
Innehåll
Under kursens gång varvas genomgång av teori och abstrakta koncept med färdighetsträning genom laborationer och experiment. Kursen inleder med problemet för en individ att uppnå rationalitet i ett investeringsbeslut, identifierar nödvändiga koncept samt prövar realismen i att adekvat ansätta värde på koncepten. Dataankaffningsstrategier och deras kostnader gås igenom kopplat till denna beslutssituation. Därefter generaliseras nytto- och preferenskoncepten till kollektiva beslutsproblem och informationsdelningsdilemmat identifieras. Dilemmat ligger som grund för fördjupning i spelteori och dess insikter. Denna del av kursen konceptualiserar vad som förhindrar tillfredsställande, kollektiva beslut och varför. Denna andra del av kursen praktiserar mekanismdesign för att hantera hindren som en teknik att uppnå kollektiva beslut som är tillfredsställande för kollektivets medlemmar.
Under kursens gång tillhör varje student ett team och teamets och dess medlemmars prestationer dokumenteras och värderas av studenten medelst ett självreflekterande protokoll. Studentens praktiserande av kursens kunskapsinnehåll värderas och återkopplas i frekventa, teamspecifika seminarier.
Examinationsformer
Salstentamen 2,5 hp, inlämningsuppgifter och seminarier 5 hp.
Arbetsformer
Föreläsningar, grupp- och labbarbete och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Slutbetyget på kursen baseras på en helhetsbedömning av examinatorn.Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i ämnet statistik, nationalekonomi, företagsekonomi, datavetenskap, informationssystem eller informationshantering samt Engelska 6