Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren
kunna:
- skapa en ny kurs eller revidera en befintlig kurs på vetenskaplig/konstnärlig grund gällande lärandemål, innehåll, former för undervisning och examination samt utvärdering
- analysera kursupplägget utifrån pedagogiska och didaktiska perspektiv, lärandeteorier och forskning
- analysera kursupplägget relaterat till kunskapssyn och ämneskultur
- göra informerade val gällande lärmiljö utifrån den aktuella kurskontexten
- tillämpa nationella och lokala regelverk relevanta för uppdrag som kursansvarig och examinator
- diskutera samhällets mål med den högre utbildningen i relation till det egna ämnesområdet och det akademiska läraruppdraget
- diskutera olika möjligheter och former för studenters medverkan i utbildningen
- analysera principerna för den högre utbildningens värdegrund i förhållande till den egna undervisningen.
Innehåll
Kursen är inriktad mot utveckling av en
ny kurs eller revidering av en befintlig kurs på vetenskaplig/konstnärlig grund
samt ansvar och uppgifter som kursansvarig och/eller examinator. Under kursens
gång utformar kursdeltagaren kursplan, studiehandledning samt olika former för
utvärdering. I detta arbete ingår att förhålla sig till aktuell forskning och
litteratur samt den högre utbildningens värdegrund, såsom demokrati,
internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet och att tillämpa
regelverk ur ett inkluderings- och tillgänglighetsperspektiv samt förhålla sig
till Högskolan Dalarnas mål, vision och lokala regelverk.
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter
individuellt och i grupp.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar,
seminarier och studiegruppsträffar.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:- Muntliga och skriftliga diskussioner samt skriftliga uppgifter: 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning 1
Övrigt
Kursen utgår från Sveriges Universitets- och Högskoleförbunds rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning från 2016-04-15.