Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att deltagarna utvecklar fördjupad kunskap om ett område inom utbildningsvetenskaplig forskning.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att ringa in ett utbildningsvetenskapligt forskningsområde genom att identifiera centrala studier med relevans för det egna examensarbetet
- kritiskt granska utgångspunkter för forskning inom valt forskningsområde, gällande teorier, metoder, syften och frågeställningar visavi deras resultat
- vetenskapligt förankra det egna ämnet för examensarbetet inom valt forskningsområde genom att formulera en forskningsöversikt
Innehåll
Kursen behandlar hur områden inom utbildningsvetenskaplig forskning har formerats. I kursen väljer studenten ett av följande utbildningsvetenskapliga forskningsområden: 1) Svenskämnesdidaktik eller literacyforskning, 2) Matematikdidaktik, 3) Samhällsorienterade ämnens didaktik, 4) Forskning om förskolan eller 5) Forskning om pedagogiskt ledarskap. Under kursen granskas studier i det valda forskningsområdet kritiskt gällande teorier, metoder, syften och frågeställningar visavi deras resultat. Kursen behandlar vetenskaplig förankring av valt forskningsproblem eller ämne genom formulerandet av forskningsöversikt samt granskning och diskussion av studenters framlagda forskningsöversikter.
Examinationsformer
Kursen examineras genom
- muntliga presentationer av kritisk granskning av ett inringat utbildningsvetenskapligt område
- skriftlig forskningsöversikt där det egna ämnet för examensarbetet vetenskapligt förankras
Arbetsformer
Arbetsformerna består av obligatoriska seminarier där deltagarna förväntas delta aktivt.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntlig presentation och skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Examen om minst 180 hp på grundnivå med 90 hp inom huvudområdet pedagogiskt arbete
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram i pedagogiskt arbete. Kursen motsvarar PG3062.