Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla
kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess
betydelse för yrkesutövningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
- visa förståelse för hur beprövad erfarenhet relaterar till vetenskaplig grund samt klargöra denna relations betydelse för yrkesutövningen
- visa fördjupad kunskap om och kunna använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder
- granska forskningsetiska överväganden
- visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter med hjälp av vetenskapsteoretiska begrepp
- visa sådana språkfärdigheter som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt att i tal och skrift kunna argumentera för sin förståelse av dessa.
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning i vetenskapsteori och
behandlar hur kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder kan användas i
utbildningsvetenskaplig forskning för att utveckla ny kunskap av betydelse för
grundlärares yrkesutövning. I kursen diskuteras även relationen mellan
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för
yrkesutövningen och yrkesutvecklingen. I kursen behandlas vidare forskningsetik
inom utbildningsvetenskaplig forskning. Kursen innehåller såväl teoretiska som
praktiska tillämpningsövningar med koppling till kvalitativ och kvantitativ
metod. Kursen är en förberedelse för det efterföljande självständiga
examensarbetet.
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntliga redovisningar individuellt och i grupp samt genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och skrivuppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga redovisningar, skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU), 15 hp och Engelska för grundlärare åk 4-6, 1A, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Grundlärarprogrammet. Kursen motsvarar PG3027.