Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad förmåga att formulera en ämnesdidaktisk problemställning med undersökningssyfte och tillhörande forskningsfrågor utifrån en fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning och relevant teori- och metodanvändning
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och presentera skapat empiriskt material
- med fördjupad kommunikationsförmåga både skriftligt och muntligt presentera, argumentera för och diskutera egna resultat i relation tidigare forskning, vald teori, metod och forskningsetik samt styrdokument
- uppvisa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område vilka bidrar till kunskapsutveckling av betydelse för yrkesutövningen
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten.
Innehåll
Examensarbete del 2 är en fortsättning och fördjupning av
det ämnesdidaktiska problemområde som formulerades i del 1. Val av teoretiska
perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas samt vilken
litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella ämnesområdet och de
frågeställningar som väljs. Med stöd av en utsedd handledare preciseras och
vidareutvecklas syfte och frågeställningar med utgångspunkt i den
problemställning som tidigare formulerats. Vidare skapas och analyseras ett
empiriskt material med hjälp av lämpliga metoder och utifrån relevanta teorier.
Resultatet diskuteras mot bakgrund av tidigare forskningsresultat, teori, metod
och forskningsetik samt styrdokument. Examensarbetet presenteras i form av en
självständig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den
studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av
medstuderandes examensarbeten vid ett ventileringsseminarium.
Examinationsformer
En vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och
försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande
också opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och handledning, individuellt och i
grupp samt skrivuppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:- Examensarbete, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare 4-6, 7,5 hp, Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare 4-6, 7,5 hp samt Modul 1, 9 hp från Examensarbete för grundlärarexamen inriktning 4-6 del 1, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Grundlärarprogrammet. Kursen motsvarar PG3064.
Denna kurs utgör den andra delen av två inom vilka den studerande fullgör utbildningens examensarbete om 30 högskolepoäng.