Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupad kunskap om hur vetenskap och beprövad erfarenhet kan relateras till förskolans och skolans undervisnings- och handledningsverksamheter.
Efter avslutad
kurs ska den studerande kunna :
- visa kunskap om innebörd hos och relation mellan begreppen vetenskap, beprövad erfarenhet, undervisning och lärande med stöd av relevanta modeller och teorier
- redogöra för och diskutera handledningsperspektiv utifrån centrala delar av lärares profession
- visa kunskap om handledning för blivande lärare i förskola, grundskola och gymnasium i olika skolsituationer
- kritiskt analysera och argumentera för olika tillvägagångsätt och olika parters roller i handledningssamtal med studenter om händelser som kan inträffa under verksamhetsförlagd utbildning
- med stöd av olika verksamhetsnära metodansatser skriftligt och
muntligt analysera och redovisa ett utvecklingsarbete med fokus på vägledning
av studenter eller kollegor i förskole- och lärarutbildning.
Innehåll
Kursen är inriktad på såväl undervisning som handledning av
främst blivande lärare i förskola som i olika skolformer. I kursen behandlas
moment som belyser innebörd och relation mellan begrepp som vetenskap, beprövad
erfarenhet, undervisning och lärande för såväl barn som vuxna. Vidare
uppmärksammas centrala modeller och teorier ur ett undervisnings- och
lärandeperspektiv som är av betydelse för kollegial handledning eller handledning
av studenter i arbetsintegrerad och/eller verksamhetsförlagd utbildning.
Centralt är kursens innehåll riktat mot analys av undervisning och olika handledningsstrategier
samt handledningsroller. Begreppet handledning problematiseras. Kursen avslutas
med att belysa verksamhetsnära metodansatser för att därigenom ge möjlighet att
analysera och driva utvecklingsarbete med fokus på handledning av studenter
eller kollegor.
Examinationsformer
Kursen
examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga redovisningar vid seminarier.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Lärarexamen samt kursen Att handleda lärarstuderande - kurs för verksamhetsförlagda lärarutbildare 7,5 hp grundnivå
Övrigt
Kursen kan ingå som valbar
kurs i magisterprogrammet i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.