Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap om olika utvärderingstraditioner samt kunna problematisera hur dessa kan påverka förskollärares yrkesroll och förskolan som utbildningsarena med särskilt fokus på det professionella ansvaret,
- visa fördjupad kunskap om systematiskt kvalitetsarbete samt tillämpa denna kunskap självständigt och i samverkan med andra för att utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten med särskild hänsyn till hållbar utveckling,
- visa fördjupad förmåga att i samspel mellan reflektion och handling anpassa sitt agerande till olika barns behov av omsorg,
- visa fördjupad förmåga att med utgångspunkt i barns olika kunskaper och erfarenheter planera, genomföra och diskutera undervisning för barn i grupp,
- visa fördjupad förmåga att anta ett helhetsansvar för den pedagogiska praktiken, samt att kritiskt diskutera och tillämpa ett professionellt förhållningsätt i verksamhetens alla delar,
- visa fördjupad förmåga att kritiskt reflektera över sin egen och andras förmåga att göra bedömningar i den pedagogiska praktiken genom att beakta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa fördjupad förmåga att identifiera och argumentera för sitt behov av ytterligare kunskaper och förmågor i relation till förskollärarens yrkesroll.
Innehåll
I kursen granskas teorier och traditioner om utbildning, undervisning och
utvärdering inriktat på förskolans verksamhet från ett kritiskt perspektiv och
med ett tydligt fokus på förskollärarens professionella ansvar. Ett
utvecklingsarbete för förskolan med hållbar utveckling i beaktande planeras och
presenteras för andra studenter, lärarutbildare och VFU-handledare. I samband
med detta arbete diskuteras systematiskt kvalitetsarbete med koppling till
forskning och styrdokument.
Under den verksamhetsförlagda delen av kursen övas självständighet i yrkesrollen avseende omsorg, ansvar, undervisning, förhållningssätt, ledarskap och
självkännedom. Studenten tar under minst fem sammanhängande dagar ett helhetsansvar för den dagliga verksamheten i en barngrupp. Helhetsansvaret diskuteras sedan utifrån de ansvarsområden för förskollärare som skrivs fram i läroplanen. Kursen
innehåller moment där studenten reflekterar över sina kunskaper, färdigheter
och förmågor genom att inta ett metaperspektiv på sina egna handlingar och på förskolans
verksamhet.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom en eller flera muntliga redovisningar, skriftliga uppgifter och seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Arbetsformer
Kursens
arbetsformer är seminarier, föreläsningar, studiegruppsarbeten, workshops,
trepartssamtal samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Modul 1: Perspektiv
på utvärdering 7,5 hp
Modul 2: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 7,5 hp
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd i båda modulerna.
Förkunskapskrav
- Sociala relationer, konflikter och makt i förskolan och förskoleklassen (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.