Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om olika modeller för och teorier om utvärdering och skolutveckling genom att, utifrån arbetet i skolan, kritiskt granska olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete,
- visa kunskap om utbildning för hållbar utveckling och professionellt lärarskap genom att värdera och kommunicera hållbarhet och professionalitet i rollen som lärare och i samspel med andra,
- visa fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoder och arbetssätt för såväl uppföljning av elevers lärande som lärares undervisning,
- visa förmåga att formulera ett bidrag till en hållbar utveckling av lärarprofessionen och av skolans förbättringsarbete genom att kritiskt och självständigt tillämpa och reflektera över relevanta forskningsresultat samt egna och andras pedagogiska erfarenheter,
- visa fördjupad förmåga att tillämpa vetenskaplig metod genom att använda intervjuer, systematisera och dra slutsatser om skolutveckling.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att möta eleverna i det egna undervisningsämnet genom att utgå från elevernas behov och intressen, elevers utveckling, frågor om identitet, sexualitet och relationer samt skolans värdegrund,
- visa fördjupad förmåga att självständigt planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning utifrån gällande styrdokument och tydliggjorda ämnesdidaktiska val, med stöd av forskning, i syfte att främja alla elevers lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och kritiskt analysera, diskutera och reflektera över den egna och andras undervisning i relation till utbildning för hållbar utveckling och professionellt lärarskap,
- visa förmåga att i överensstämmelse med skolans värdegrund samarbeta och utveckla goda relationer med elever och medarbetare i den pedagogiska verksamheten samt med vårdnadshavare,
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten självständigt utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevers lärprocesser samt bidra konstruktivt i det kollegiala samarbetet,
- visa förmåga till etiskt och professionellt förhållningssätt vid bedömning och dokumentation av elevers kunnande samt förmåga att stödjande kommunicera med elever om bedömning.
Innehåll
Delkurser
I delkursen studeras olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete gällande såväl den enskilda lärarens arbete som det organisationsövergripande arbetet. I kursen behandlas hur lärare och skolledare kan förhålla sig till hur verksamheten kan utvärderas och systematiskt utvecklas. Detta gäller både i relation till enskilda didaktiska moment och till utbildningssystemet, och genom användning av olika modeller för att analysera, utvärdera och utveckla undervisning. Den studerande fördjupar sin förmåga att använda intervju som vetenskaplig metod och att systematiskt analysera data i syfte att vara delaktig i att bygga en hållbar skola på vetenskaplig grund. Delkursen har särskilt fokus på hållbarhet och professionellt lärarskap.
I de verksamhetsförlagda studierna möter den studerande professionella utmaningar kopplade till den egna undervisningen i ämnet och skolans övriga verksamhet. Delkursen har fokus på hållbarhet och professionellt lärarskap. Under kursen utvecklar den studerande den egna undervisningen med stöd av utvärderingar. Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda studierna används som underlag för reflektion över den egna utvecklingen på väg mot läraryrket samt som stöd för att kunna göra omdömesgilla didaktiska val.
Examinationsformer
- Muntlig och skriftlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Verksamhetsförlagd utbildning
Arbetsformer
Kursen har arbetsformerna föreläsningar, seminarier, workshop, studiegruppsträffar, pararbete och verksamhetsförlagd utbildning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på delkurs 2, 10 hp samt minst betyget Godkänd på delkurs 1, 5 hp.
Betygsrapportering:
- Utvecklingsarbete - 5 hp
- VFU 3 - 10 hp
Förkunskapskrav
- Didaktik och läroplansteori - KPU, 15 hp och Undervisning och ledarskap - KPU (varav 10 hp VFU), 15 hp
Övrigt
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.