Mål
Övergripande mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att leda professionsutvecklande insatser grundat i praktiknära förskole- och skolfrågor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- synliggöra och kritiskt förhålla sig till begreppen vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna förskole- eller skolverksamheten samt till professionsutvecklande insatser,
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till teorier om lärarprofession, yrkesetik och ämnesdidaktik, samt kunna relatera dessa till professionsutvecklande insatser med kollegor,
- identifiera och kritiskt granska frågor om handledning, mentorskap och andra kollegiala roller för vägledning, samt visa förmåga att relatera dessa till professionsutvecklande insatser,
- identifiera ett problemområde i den egna verksamheten, samt utifrån forskning och beprövad erfarenhet utarbeta en handlingsplan för professionsutvecklande insatser inom det identifierade området.
Innehåll
Kursen är inriktad mot handledning för professionsutveckling med fokus på förskola, grundskola och gymnasieskola. I kursen behandlas moment där begreppen vetenskap och beprövad erfarenhet sätts i relation till frågor om professionsutveckling i olika kollegiala förskole- och skolkontexter. I kursen uppmärksammas vidare olika teorier och modeller om lärarprofession, yrkesetiska frågor och ämnesdidaktik i relation till praktiknära utvecklingsfrågor. I kursen ingår att planera för att leda ett eget kollegialt utvecklingsarbete med grund i praktiknära förskole- och skolfrågor.
Examinationsformer
- skriftlig inlämningsuppgift
- seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Lärarexamen samt kursen Vetenskap och beprövad erfarenhet i undervisning och handledning 7,5 hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.