Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera sitt eget pedagogiska ledarskap utifrån styrdokument och relevant forskning,
- utifrån lokala förutsättningar analysera och problematisera förutsättningarna för att leda och organisera utveckling av den egna förskolans kvalitet,
- undersöka och diskutera hur olika ledningsfunktioner kan tydliggöras och organiseras för att skapa goda förutsättningar för en hållbar pedagogisk utveckling.
Innehåll
I kursen behandlas rektor som chef och ledare samt krav och förväntningar i styrdokument och från olika grupper. Vidare behandlas tillvägagångssätt för analys av den egna förskolans förutsättningar för hållbar utveckling med fokus på barns lärande och utveckling. Kursen innehåller också forskning om organisering och ledning av distribuerat ledarskap och kollegialt lärande för utveckling av förskolans systematiska kvalitetsarbete.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Rektors pedagogiska ledarskap med fokus på förskolans utbildningsuppdrag - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Rektorsprogrammet 30 hp, avancerad nivå. Därefter ett års dokumenterad arbetslivserfarenhet som rektor/biträdande rektor på minst halvtid samt pågående anställning som rektor eller biträdande rektor.
Övrigt
Utbildningen är en uppdragsutbildning från Skolverket inom ramen för Fortbilding för rektorer.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.