Kursplan

Rektors pedagogiska ledarskap med fokus på förskolans utbildningsuppdrag

Kurskod
APG2AC
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Pedagogiskt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2024-02-06.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-15.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • analysera sitt eget pedagogiska ledarskap utifrån styrdokument och relevant forskning,
  • utifrån lokala förutsättningar analysera och problematisera förutsättningarna för att leda och organisera utveckling av den egna förskolans kvalitet,
  • undersöka och diskutera hur olika ledningsfunktioner kan tydliggöras och organiseras för att skapa goda förutsättningar för en hållbar pedagogisk utveckling.

Innehåll

I kursen behandlas rektor som chef och ledare samt krav och förväntningar i styrdokument och från olika grupper. Vidare behandlas tillvägagångssätt för analys av den egna förskolans förutsättningar för hållbar utveckling med fokus på barns lärande och utveckling. Kursen innehåller också forskning om organisering och ledning av distribuerat ledarskap och kollegialt lärande för utveckling av förskolans systematiska kvalitetsarbete.

Examinationsformer

  • Skriftlig inlämningsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Rektors pedagogiska ledarskap med fokus på förskolans utbildningsuppdrag - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Rektorsprogrammet 30 hp, avancerad nivå. Därefter ett års dokumenterad arbetslivserfarenhet som rektor/biträdande rektor på minst halvtid samt pågående anställning som rektor eller biträdande rektor.

Övrigt

Utbildningen är en uppdragsutbildning från Skolverket inom ramen för Fortbilding för rektorer.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.