Kursplan

Verksamhetsförlagd utbildning för lärare - VAL

Kurskod
APG2AJ
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2024-05-21.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-07-01.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • på en fördjupad nivå redogöra för ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den egna undervisningen i relation till verksamhetens mål,
  • möta eleverna i den egna undervisningen genom att utgå från elevernas utveckling, intressen och behov (inklusive specialpedagogiska) samt frågor om identitet, sexualitet och relationer,
  • kritiskt värdera och argumentera för val av läromedel utifrån elevers förutsättningar och ämnesinnehåll,
  • självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning utifrån gällande styrdokument, ämnesdidaktiska val och relevant forskning, i syfte att främja alla elevers lärande och utveckling,
  • utifrån ämnesdidaktiska och specialpedagogiska överväganden och med ett kritiskt förhållningssätt använda digitala resurser i undervisningen samt beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för den pedagogiska verksamheten,
  • självständigt och kritiskt analysera, diskutera och reflektera över egen och andras undervisning i relation till utbildning för hållbar utveckling och professionellt lärarskap,
  • kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet mänskliga rättigheter, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt grundläggande demokratiska värderingar,
  • samarbeta och utveckla goda relationer med elever, medarbetare i den pedagogiska verksamheten och vårdnadshavare i överensstämmelse med skolans värdegrund,
  • bedöma och dokumentera elevers kunnande på ett etiskt och professionellt sätt samt kommunicera med elever om bedömning,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevers lärprocesser samt bidra konstruktivt i det kollegiala samarbetet,
  • i den pedagogiska verksamheten, självständigt och tillsammans med andra, utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Innehåll

I den verksamhetsförlagda utbildningen möter studenten professionella utmaningar kopplade till den egna undervisningen och skolans övriga verksamhet. Under kursen tar studenten ett självständigt helhetsansvar för planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning i det/de undervisningsämne/-n utbildningen avser. Studenten utvecklar sin förmåga att anpassa och kommunicera undervisningens innehåll och form utifrån elevers varierande behov och förutsättningar samt utvecklar den egna undervisningen med stöd av utvärderingar. Studentens egen dokumentation i den verksamhetsförlagda utbildningen används som stöd för att kunna göra omdömesgilla didaktiska val samt som underlag för reflektion över den egna utvecklingen i läraryrket. Studenten kopplar sin undervisning till egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utveckling av den pedagogiska verksamheten. Studenten intar ett professionellt lärarskap i arbetet med att aktivt förankra skolans värdegrund. Exempelvis kan det innebära att utifrån de grundläggande demokratiska värderingarna hantera diskriminering, kränkande behandling och konflikter. Kursen genomsyras av ett hållbarhetsperspektiv där utbildning för hållbar utveckling finns som en röd tråd.

Examinationsformer

  • Verksamhetsförlagd utbildning
  • Muntlig och skriftlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter
  • Skriftlig inlämningsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Verksamhetsförlagd utbildning - VAL - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 30 hp pedagogiskt arbete och 60 hp i undervisningsämne inom VAL

Övrigt

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.

En students VFU kan avbrytas med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers säkerhet, integritet eller vårdnadshavares förtroende för verksamheten riskeras. Beslut om att avbryta VFU fattas av examinator och innebär att VFU-kursen underkänns och att ett examinationstillfälle är förbrukat.


Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.