Mål
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- kritiskt granska olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete, i relation till skolans verksamhet
- diskutera och värdera aspekter av hållbarhet samt professionellt lärarskap kopplat till skolutveckling
- redogöra för och problematisera olika vetenskapliga metoder och arbetssätt för såväl uppföljning av elevers lärande som lärares undervisning
- tillämpa och kritiskt reflektera över relevanta forskningsresultat samt egna och andras pedagogiska erfarenheter, med fokus på hållbar skolutveckling och ett hållbart professionellt lärarskap.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- möta eleverna i det egna undervisningsämnet genom att utgå från deras utveckling, behov och intressen
- samtala om och beakta frågor om identitet, sexualitet och relationer
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning utifrån gällande styrdokument och tydliggjorda ämnesdidaktiska val, med stöd av forskning
- självständigt och kritiskt analysera, diskutera och reflektera över den egna och andras undervisning i relation till utbildning för hållbar utveckling och professionellt lärarskap
- kommunicera, samarbeta och utveckla goda relationer med elever och medarbetare i den pedagogiska verksamheten samt med vårdnadshavare, i överensstämmelse med skolans värdegrund
- använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg
- kommunicera genom lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevers lärprocesser
- visa ett etiskt och professionellt förhållningssätt vid bedömning, dokumentation och kommunikation av elevers kunnande.
Innehåll
Delkurser
Delkursen behandlar professionellt lärarskap och skolutveckling. Olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete studeras både i relation till den enskilda lärarens som till det organisationsövergripande arbetet. I delkursen studeras även lärares och skolledares perspektiv på utvärdering och systematisk utveckling av verksamheten, såväl i relation till enskilda didaktiska moment som till utbildningssystemet i stort. Delkursen har ett särskilt fokus på hållbarhet.
I de verksamhetsförlagda studierna möter den studerande professionella utmaningar kopplade till den egna undervisningen i ämnet och skolans övriga verksamhet. Delkursen har fokus på hållbarhet och professionellt lärarskap. Under kursen utvecklar den studerande den egna undervisningen med stöd av utvärderingar. Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda studierna används som underlag för reflektion över den egna utvecklingen på väg mot läraryrket samt som stöd för att kunna göra omdömesgilla didaktiska val.
Examinationsformer
- Muntlig presentation, enskilt och i grupp, samt diskussion under seminarium
- Skriftlig inlämningsuppgift, enskilt och i grupp
- Verksamhetsförlagd utbildning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på 10 hp samt minst betyget Godkänd på 5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Utvecklingsarbete - 5 hp | U–VG
- VFU 3 - 10 hp | U–VG
Behörighet
- Didaktik och läroplansteori - KPU, 15 hp och Undervisning och ledarskap - KPU (varav 10 hp VFU), 15 hp
Övrigt
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.
En students VFU kan avbrytas med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers säkerhet, integritet eller vårdnadshavares förtroende för verksamheten riskeras. Beslut om att avbryta VFU fattas av examinator och innebär att VFU-kursen underkänns och att ett examinationstillfälle är förbrukat.
Kursen ersätter tidigare kurskod APG27Z.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.