Kursplan

Den moderna arabiska novellen

Kurskod
AR1003
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Arabiska (ARA)
Ämnesgrupp
Arabiska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Arabiska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för språk, litteratur och lärande 2008-10-23.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2008-10-23.
Reviderad
Reviderad 2019-12-20.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2019-12-20.

Mål

Kursen syftar till att utveckla studentens kunskaper om den moderna arabiska novellen under 1900- och 2000-talet.

Efter avslutad kurs ska studenten på svenska eller engelska kunna:

  • redogöra, muntligt och skriftligt, för några av de centrala författarskapen inom 1900- och 2000- talets arabiskspråkiga litteratur
  • översiktligt redogöra, både muntligt och skriftligt, för några av de mer centrala genrerna, rörelserna och trenderna inom 1900- och 2000- talets arabiskspråkiga litteratur i översättning
  • jämföra de olika stilar/rörelser som studerats under kursen och reflektera över orsaker till deras uppkomst
  • visa grundläggande förståelse för översättningsproblematiken, t.ex. kulturella koder och traditioner, i framställningen av novellerna på svenska/engelska
  • redogöra för de olika teorier som existerar om den arabiska novellens uppkomst.

Innehåll

I kursen läser studenten noveller av olika arabiska författare från hela arabvärlden i översättning, bland andra Muhammed al-Murr, Zakaria Tamer, Hanan al-Sheikh, Yousef Idris och Emily Nasrallah. Utifrån deras noveller diskuteras de olika idéer och händelser som påverkat den arabiska litterära scenen de senaste 100 åren – från det Osmanska rikets undergång via sexdagarskriget till feminism. De olika idéer som finns runt den arabiska novellens uppkomst samt översättarens roll i framställningen av litteratur skriven i en kultur vitt skild från den svenska diskuteras, liksom vilka konsekvenser detta får för läsaren.

Examinationsformer

Fortlöpande examinering sker genom inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar samt en avslutande hemtentamen.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels i seminarieform där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisningen sker på svenska, engelska eller arabiska beroende på studentgruppens sammansättning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Reviderad
16-12-21 (ändring i arbetsformer)
17-10-03 (huvudområde inlagt)
19-12-20 (litteraturen urlyft)