Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa god kännedom om ett avgränsat religionsvetenskapligt/religionsdidaktiskt forskningsområde,omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån såväl vetenskapsteoretiska som religionsdidaktiska perspektiv
- utifrån tidigare forskning formulera en relevant religionsdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- identifiera och analysera möjliga forskningsetiska problem i såväl det egna uppsatsarbetet som i medstuderandes, samt argumentera för förslag på lösningar med stöd av etisk teori och forskningsetisk litteratur
- genomföra ett självständigt, problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsförankring, relevant empiri-, teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som brister
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för religionskunskapslärares yrkesutövning.
Innehåll
I kursen genomför den studerande en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i ett religionsdidaktiskt problem. Studenten förväntas vidare kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat religionsdidaktiskt område.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, obligatorisk handledning individuellt och/eller i grupp samt ett obligatoriskt examineringsseminarium.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning, 30 hp, Religionsvetenskap II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling, eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.