Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för förekomsten av olika fenomen under den senmoderna epoken som förstås som våld i religionens namn
- redovisa en självständigt kritisk förståelse av relationen mellan religion och våld
- diskutera och problematisera olika sätt att definiera religiösa meningssystem och kunna klassificera dem på olika sätt
- tillämpa teorier om våld och religion på olika analytiska nivåer; såsom individuell (mikro), grupporienterad (meso) och samhällsövergripande nivå (makro)
- kritiskt argumentera för tillämpbarheten i olika perspektiv på religion och våld, och informerat jämföra sociologiska, socio-ekonomiska, geopolitiska och religionspsykologiska perspektiv
- kritiskt värdera och ranka olika teoretiska tolkningsmodeller gällande religiöst motiverad våldsutövning
- redogöra för komplexiteten i ett pluralistiskt demokratiskt samhälle och diskutera värdet av åsiktsfrihet inklusive extrema åsikter liksom värdet av värderingspluralism.
Innehåll
I den här kursen studeras religiöst inspirerat våld
och hur man kan tolka och förstå fenomenet utifrån olika religionsvetenskapliga
perspektiv på mikro-, meso- och makronivå. I kursen behandlas hur våld kan vara rent ideologiskt
grundat, och förklaras inom religiösa ramar, men också kan förstås utifrån
exempelvis religionspsykologiska perspektiv eller sociologiska relationella
perspektiv samt även genom perspektiv där den samhälleliga geopolitiska
kontexten också tas in i diskussionen.
Examinationsformer
Examination sker genom ett skriftligt PM kombinerat med ett individuellt samtal med examinerande lärare.
Arbetsformer
Arbetsformerna i kursen utgörs av föreläsningar samt ett obligatoriskt individuellt samtal med examinerande lärare. Undervisningsspråket är engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp på grundnivå inom humaniora och/eller samhällsvetenskap
Övrigt
För nätbaserad
kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och
bild via en dator eller motsvarande.