Kursplan

Religionssociologiska perspektiv på barn och unga i slutna religiösa miljöer

Kurskod
ARK29L
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Religionsvetenskap (RKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Religionsvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2023-09-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-09-19.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa religionssociologiska teorier och begrepp i relation till barn och unga i slutna religiösa miljöer
  • utifrån mikro-, meso- och markonivå diskutera synen på barn och unga i slutna religiösa miljöer
  • kritiskt reflektera över och argumentera för relevansen av skilda religionssociologiska perspektiv i relation till barn och unga i slutna religiösa miljöer
  • diskutera och problematisera komplexiteten hos olika aktörer i aktuell debatt om barn och ungas möjligheter och begränsningar.

 

Innehåll

Kursen behandlar religionssociologiska perspektiv på barn och ungas uppväxtvillkor i slutna religiösa miljöer. Kursen lägger särskild vikt på diskussioner om skillnader mellan olika analytiska nivåer, så som mikro-, meso- och makronivå, samt mellan olika aktörer som förekommer i aktuell debatt inom fältet.

Examinationsformer

  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntlig redovisning

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Religionssociologiska perspektiv på barn och unga i slutna religiösa miljöer - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 90 hp inom humaniora och/eller samhällsvetenskap

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.