Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa religionssociologiska teorier och begrepp i relation till barn och unga i slutna religiösa miljöer
- utifrån mikro-, meso- och markonivå diskutera synen på barn och unga i slutna religiösa miljöer
- kritiskt reflektera över och argumentera för relevansen av skilda religionssociologiska perspektiv i relation till barn och unga i slutna religiösa miljöer
- diskutera och problematisera komplexiteten hos olika aktörer i aktuell debatt om barn och ungas möjligheter och begränsningar.
Innehåll
Kursen behandlar religionssociologiska perspektiv på barn och ungas uppväxtvillkor i slutna religiösa miljöer. Kursen lägger särskild vikt på diskussioner om skillnader mellan olika analytiska nivåer, så som mikro-, meso- och makronivå, samt mellan olika aktörer som förekommer i aktuell debatt inom fältet.
Examinationsformer
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntlig redovisning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Religionssociologiska perspektiv på barn och unga i slutna religiösa miljöer - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- 90 hp inom humaniora och/eller samhällsvetenskap
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.