Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa djupare insikt i grundläggande villkor för utbildningspolitik samt för utbildningens roll för utvecklingen i afrikanska samhällen
- förklara och analysera utbildningspolitiska frågor med särskilt relevans för afrikanska förhållanden
- utveckla ett självständigt och kritiskt tänkande kring förhållandet mellan globala processer och social förändring i afrikanska samhällen.
Innehåll
Kursen behandlar utbildningspolitik samt utbildningens roll för utvecklingen av afrikanska samhällen. Fokus i kursen är på relationen mellan utbildning och social förändring. Inhemska system för kunskap och lärande relateras till formella och strukturerade utbildningssystem. Utbildningsbiståndets roll för utveckling i afrikanska samhällen diskuteras. Frågor knutna till yrkesetik samt till officiella läroplaners roll behandlas.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt seminariedeltagande och skriftliga uppgifter.
Arbetsformer
Arbetet bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Förkunskapskrav
- Filosofie kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller utbildningsvetenskap samt Engelska 6
Övrigt
Ersätter AS3001.