Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad kunskap om och kritiskt granska teorier och begrepp av betydelse för chef- och ledarskap inom socialt arbete
- visa kunskap om och kritiskt granska förutsättningar och hinder för verksamhetsutveckling inom socialt arbete
- visa kunskap om och problematisera teorier och begrepp av betydelse för samverkan och kommunikation inom och mellan organisationer i det sociala arbetets kontext.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- tillämpa teorier och forskning om organisationer, ledarskap och verksamhetsutveckling i relation till det sociala arbetets kontext
- identifiera, reflektera över och bedöma betydelsen av samverkan och kommunikation inom och mellan organisationer i relation till det sociala arbetets kontext, nationellt och internationellt
- med stöd av aktuell forskning och teori, identifiera möjligheter för hållbar verksamhetsutveckling inom det sociala arbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- värdera betydelsen av verksamhetsutveckling i socialt arbete i en föränderlig omvärld
- värdera betydelsen av lika behandling och mångfald i ledarskapet.
Innehåll
Kursens innehåll består av tre temaområden: organisations- och ledarskapsteorier, verksamhetsutveckling samt samverkan och kommunikation.
Examinationsformer
Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och hemtentamen.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, hemtentamen, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- 90 hp inom sociologi, socialt arbete, social omsorg eller omvårdnad
Övrigt
Kursen ingår i Socionomprogrammet.