Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig kunskaper om välfärdsteknik i vård och omsorg utifrån perspektiv från brukare/patienter, närstående och personal.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur brukare/patienter, närstående och personal kan påverkas av välfärdsteknik.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- bedöma enklare behov av välfärdsteknik
- tillämpa lagar och regler som ligger till grund för biståndsbeslut om och förskrivning av välfärdsteknik
- utvärdera nyttan med välfärdsteknik för brukare/patienter och deras närstående.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- värdera etiska ställningstaganden vid införande och användning av välfärdsteknik
- kritiskt reflektera över nyttan med välfärdsteknik utifrån brukar/patient-, närstående-, personal- och hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
I kursen behandlas:
- välfärdstekniska lösningar för hemmiljö
- betydelsen av välfärdsteknik för brukares/patienters och närståendes, självständighet och trygghet
- personalens roll vid införande av välfärdsteknik och hur den kan påverkas
- juridiska, etiska och hållbarhetsrelaterade aspekter vid införande och användning av välfärdsteknik.
Examinationsformer
Fallstudie-PM med åtföljande seminarium.
Arbetsformer
Föreläsningar, demonstrationer,
seminarier samt studiebesök.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Fallstudie-PM med åtföljande seminarium, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- 60 hp på grundnivå inom ämnena socialt arbete eller omvårdnad
Övrigt
Kursen
bedrivs nätbaserat. Det krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera
med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid avslutande seminarium är webbkamera
obligatorisk.