Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig en djupare förståelse av åldrande utifrån socialgerontologiska teorier, och hur olika faktorer på individ-, grupp- och samhällsnivå kan påverka äldre personers levnadsvillkor.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera centrala socialgerontologiska begrepp, teorier och forskning rörande äldre personer och åldrande.
- visa kunskap om och diskutera åldrande och äldre personers levnadsvillkor, hälsa och funktionsförmåga i förhållande till faktorer på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och problematisera etiska dilemman i relation till det professionella mötet med äldre personer och deras anhöriga.
- identifiera och problematisera betydelsen av ett intersektionellt perspektiv i relation till äldre personers levnadsvillkor, välbefinnande och hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera över och värdera betydelsen av integritet, värdighet, och autonomi utifrån den äldre personens perspektiv.
- kritiskt reflektera över det egna förhållningssättet och betydelsen av ett professionellt bemötande av äldre personer och deras anhöriga.
Innehåll
I kursen behandlas centrala socialgerontologiska begrepp, teorier och forskning om äldre och åldrande samt hur man kan förstå äldre personers levnadsvillkor utifrån den äldre personens sociala, fysiska och kulturella sammanhang. Kursen behandlar även begrepp som jämlikhet, integritet, värdighet, autonomi och etik vid professionella möten med äldre personer.
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Som betygsskala används U - G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarier och skriftliga examinationer - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- 90 hp i Socialt arbete eller Social omsorg, inklusive ett examensarbete omfattande minst 15 hp
Övrigt
Kursen ingår som valfri kurs i Socionomprogrammet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.