Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap om centrala teoretiska debatter och nyckelbegrepp i internationellt socialt arbete samt diskutera deras relevans för olika samhällen
- visa kunskap om det internationella sociala arbetets förutsättningar och roll i specifika geografiska sammanhang
- visa kunskap om relationen mellan globala processer och socialt arbete.
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och diskutera internationellt socialt arbete som respons på globala utmaningar
- självständigt identifiera och tillämpa ett urval av relevanta teoretiska begrepp på ett fall av internationellt socialt arbete efter eget val
- analysera internationellt socialt arbete utifrån globala maktrelationer och rättvisefrågor.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera kritiskt över etiska dilemman i internationellt socialt arbete
- reflektera kritiskt över socialt arbete i relation till globala utmaningar
- kritiskt diskutera och utvärdera möjligheter och begränsningar med globala visioner om socialt arbete i relation till lokala variationer och mångfalden av sociala arbetsmetoder
- kritiskt reflektera över sin sociokulturella positionering, förutfattade meningar, kulturella värderingar och förhållningssätt i relation till internationellt socialt mångfaldsarbete.
Innehåll
Kursen introducerar studenterna till centrala begrepp och aktuella teoretiska debatter inom området internationellt socialt arbete. Genom att använda fallstudier från Asien, Australien/Oceanien, Afrika, Amerika och Europa diskuteras definitioner, former och betydelser av socialt arbete i olika mångkulturella samhällen runt om i världen. Ett primärt fokus ligger på internationellt socialt arbete och dess etiska utmaningar, men kursen tar också upp policy och globala dimensioner i inhemskt socialt arbete. Studenterna får möjlighet att skriva en egen fallstudie om hållbart socialt arbete i en internationell kontext som de själva väljer. Under kursens gång kommer studenten att utveckla en begreppslig verktygslåda för att kritiskt diskutera globala maktförhållanden, sociala, ekonomiska och miljörelaterade rättvisefrågor, samt hållbara, kulturellt relevanta och dekoloniala förhållningssätt till internationellt socialt arbete.
Kursen vänder sig till internationella studenter och kan väljas som en förberedande kurs inför verksamhetsförlagd utbildning utomlands av svenska studenter.
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla VG på hela kursen krävs betyget VG på skriftlig hemtentamen, samt godkänt på grupparbete, seminarier och inlämningsuppgifter.Betyg rapporteras enligt följande:
- Modul 1: Grupparbete - 1,5 hp | U–G
- Modul 2: Inlämningsuppgifter - 2,5 hp | U–G
- Modul 3: Hemtentamen - 3,5 hp | U–VG
Behörighet
- 90 hp i samhällsvetenskapligt område eller vårdvetenskap inklusive examensarbete 15 hp och Engelska 6
Övrigt
Undervisningsspråk: Engelska.
Kursen bedrivs nätbaserat. Det krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Vissa moment i denna kurs ges tillsammans med motsvarande kurs på grundnivå.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.