Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad kunskap om demokratibegreppets olika betydelser och hur det utvecklats över tid
- problematisera och kritiskt analysera klassiska och samtida teorier om demokratisering och återgång till auktoritärt styre
- visa förståelse för den empiriska demokratiseringsforskningens resultat och metodologiska angreppssätt
- självständigt tillämpa demokratiteoretiska ansatser för att analysera olika regimers demokratinivå och utveckling
- självständigt formulera ett
forskningsproblem inom demokrati- och demokratiseringsfältet samt välja en för
problemet lämplig metod.
Innehåll
Kursen fokuserar centrala teoribildningar kopplade till demokratibegreppet.
Demokratisering och återgång till auktoritärt styre behandlas med hjälp av demokratiteoretiska
ansatser. Tongivande metodologiska angreppssätt och empiriska resultat introduceras
och problematiseras. Studenten tränas i att kritiskt granska resultat och
metodanvändning, liksom i att självständigt formulera vetenskapliga problem,
samt att välja och argumentera för lämplig vetenskaplig metod.
Examinationsformer
Skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i seminarier
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Betygsrapportering:
- Skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Minst 180 hp på grundnivå, varav 90 hp inom Statsvetenskap, Sociologi, Internationella Relationer, Mänskliga rättigheter eller Freds- och konfliktkunskap, varav minst 7,5 hp i forskningsmetod med inriktning samhällsvetenskap, samt Engelska 6
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram: Demokrati, medborgarskap och förändring.