Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- självständigt tillämpa samt presentera olika typer av komparativa metoder och analyser
- problematisera och kritiskt förhålla sig till olika komparativa forskningsmetoder och analyser
- självständigt identifiera och formulera vetenskapliga problem samt välja lämplig forskningsmetod
- hantera forskningsetiska aspekter och överväganden.
Innehåll
I kursen studeras olika typer av komparativa metoder och deras huvudsakliga tillvägagångssätt, grundantaganden, förtjänster och problem. I kursen behandlas också forskningsdesign, statistiska analyser och hur metod väljs i relation till en forskningsfråga. Kursen problematiserar relationen mellan de kvantitativa och kvalitativa metodfamiljerna, samt behandlar forskningsetiska överväganden.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande vid seminarie
- Individuella skriftliga inlämningar
Arbetsformer
-
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Modul 1: Samhällsvetenskapliga metoder III - inriktning statsvetenskap, 15 hpFörkunskapskrav
- Minst 180 hp på grundnivå, varav 90 hp inom Statsvetenskap, Sociologi, Internationella Relationer, Mänskliga rättigheter eller Freds- och konfliktkunskap, varav minst 7,5 hp i forskningsmetod med inriktning samhällsvetenskap, samt Engelska 6. Dessutom minst 15 hp på avancerad nivå inom Statsvetenskap, Sociologi, Internationella Relationer, Mänskliga rättigheter eller Freds- och konfliktkunskap
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram: Demokrati, medborgarskap och förändring.
Kursen motsvarar ASK22L.
Kursen motsvarar ASK22L.