Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- självständigt redovisa olika typer av komparativa metoder som tillämpas i relation till förhållanden på den afrikanska kontinenten
- problematisera och kritisk förhålla sig till olika komparativa forskningsmetoder och analyser
- självständigt välja lämplig forskningsdesign och metod
- hantera forskningsetiska aspekter och överväganden.
Innehåll
Kursen fokuserar på komparativa metoder applicerade på afrikanska förhållanden. I kursen studeras olika typer av komparativa metoder och deras huvudsakliga tillvägagångssätt, grundantaganden, förtjänster och problem. I kursen introduceras också forskningsdesign och hur metod väljs i relation till en forskningsfråga. Kursen problematiserar relationen mellan de kvantitativa och kvalitativa metodfamiljerna, samt behandlar forskningsetiska överväganden.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande vid seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Komparativa metoder i statsvetenskap med fokus på Afrika - 7 hp | A–F
Behörighet
- 180 hp, varav 90 hp inom Statsvetenskap, Sociologi, Internationella Relationer, Mänskliga rättigheter eller Freds- och konfliktkunskap, inklusive 7 hp i forskningsmetod med inriktning samhällsvetenskap eller humaniora samt Engelska 6
Övrigt
Undervisningsspråk är engelska. Kursen är delvis nätbaserad och kräver tillgång till dator med internetuppkoppling.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.