Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område omfattande det aktuella områdets befintliga teoretiska och empiriska forskningsresultat samt forskningsbehov
- utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera, analysera och tolka tidigare forskningsresultat utifrån ett vetenskapligt och didaktiskt perspektiv
- självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera material inom ett specifikt spanskdidaktiskt område
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning samt relevant teori- och metodanvändning
- presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen
- tillämpa de forskningsetiska principer som är aktuella för examensarbetet.
Innehåll
Examinationsformer
Kursen examineras genom presentation och försvar av ett självständigt skriftligt examensarbete i uppsatsform. Examensarbetet ska försvaras vid ett oppositionstillfälle vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Kursen ges dels i nätbaserad föreläsningsform, dels i form av obligatoriska nätbaserade seminarier där den studerande ska delta aktivt. I undervisningen ingår även individuell handledning för skrivandet av examensarbetet samt ett obligatoriskt ventileringstillfälle. Undervisningen sker på spanska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Spanska I med didaktisk inriktning, 30 hp, Spanska II med didaktisk inriktning, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp