Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om evidensbaserade metoder för implementering av kvalitetsutvecklingsinsatser och förbättringsarbeten inom hälso- och sjukvården
- argumentera för styrkor och svagheter med kvalitativa och kvantitativa metoder inom kvalitetsutveckling samt förbättringsarbeten
- analysera och reflektera över olika implementeringsstrategier och deras användning inom hälso- och sjukvården
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text.
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på evidensbaserade metoder för implementering och utveckling inom hälso- och sjukvården, såsom implementeringsstrategier och mätmetoder för kvalitetsutveckling. Vidare behandlar kursen strategier för att skapa förutsättningar för implementering av kvalitetsutvecklingsinsatser av förbättringsarbeten inom hälso- och sjukvården.
Examinationsformer
Seminarier med inlämningsuppgifter, varav ett seminarium där kritisk granskning av varandras skriftliga arbeten genomförs.
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Betygsrapportering:
- Seminarier, inlämningsuppgifter, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om 180 hp i ett samhällsvetenskapligt/hälsovetenskapligt/ekonomiskt huvudområde och Engelska 6
Övrigt
Kursen ingår i magisterprogrammet Global sexuell och reproduktiv hälsa.